Tuesday, 2 April 2013

Laksa goreng

 Laksa goreng
 
Lama dah bikin resepi ni, dah 2x buat... cuma x sempat nk share.
 
Agak2 penah ke dengar menu ni? ida yg 1st time try ni pun x penah tgk...
x penah rase... dan penah nk mengagak mcmne ler rupanya laksa goreng ni...
 
menu ni di tayangkan di TV, program makan2 (ntah rancangan apa agaknye)
penontonnye suami ida lah... ari tu jugak dia kluar cari laksa dan mintak
buatkan laksa goreng, siap bg bayangan mcm mee goreng basah yg
slalu di buat tu... ;')
mcm mengidam pulak laki aku ni...
 
Jom layan gambar dan tgk resepi...
 
 
 
 
Penyediaan utama...
sebungkus Laksa
 
diikuti sampingan2 lain.... sama je bahan yg ida guna ukt buat mee goreng, iaitu:
 
Bhn blend dan tumis,
1 biji bawang besar
4-5 ulas bawang putih
8-10 tangkai lada kering
sedikit udang kering
 
bahan menumis,
minyak
sos tiram
sos cili
sos tomato
kicap pekat
garam & gula secukup rasa
 
Lain2 sampingan,
hirisan ayam
udang
fish ball
sawi
taugeh
telur
 
Cara2:
1. Tumis bahan kisar sehingga kering, masukkan segala jenis sos
dan kicap...rasakan dgn gula dan garam
2. tambah secawan air, masukkan hirisan ayam, udang, fish ball
3. masukkan laksa, sawi kacau rata... pecahkan telur
4. akhir skali, masukkan taugeh dan kacau rata... boleh tambah air sekiranya kering
 
hidangkan...dan santap lah masa panas...
awesome...terbaekk

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah komen...